הקורס: "סוגיות בהוראת המדעים: שיקולים בפיתוח קוריקולרי" יתבסס על הפרדיגמה הקונסטרוקטיביסטית בהוראה לפיה הלומד (מורה כתלמיד) הוא הגורם המבנה את הידע של עצמו. תכנית הקורס תהא מבוססת על התפיסה לפיה מורים הם המפתחים הטובים ביותר של מהלכי ההוראה שלהם, שיכולים לעשות שימוש במחקר כדי להשביח את עבודתם.
לפיכך, מטרת הקורס היא לתת בידי משתתפיו כלים לביצוע שיקולים קוריקולריים בפיתוח של מהלכי הוראה מרמת הפעילות הבודדת, דרך השיעור ועד למבנית הוראה שלמה. כמו כן, ילמדו המשתתפים על שיקולי דעת בבניית קוריקולום ברמת מערכת החינוך כולה.
במהלך הקורס יתנסו המשתתפים בהפעלת שיקולי דעת קוריקולריים בפיתוח מהלכי הוראה בגישות שונות ובשילובים ביניהן: הגישה הפדגוגית-דידקטית, הגישה העיונית, הגישה האמפירית, גישת הגילוי גישת ההוראה המותאמת אישית ועוד.
במסגרת הקורס נצייד את המשתתפים בחומרי הוראה ראשוניים באיכות גבוהה ונאפשר להם להתנסות באימוצם, פיתוחם והטמעתם בכיתותיהם. המשתתפים יביאו אל מליאת הקורס את תוצאות הניסויים שיערכו בכיתותיהם.
התכנים בהם יתנסו המשתתפים ייבחרו מתוך זווית ראיה שש-שנתית ומתוך שימת דגש על הקשר בין חשיבה מושגית לבין חיבורה לתבניות חשיבה מתמטיות.
אופן העבודה בקורס יהיה מבוסס על שיתוף בין מורים ובינם לבין מומחים בפיתוח חומרי למידה ובתוצאות ההתנסות בהטמעתם. לצורך כך ייעשה שימוש בכלים ובאתר שפותחו במסגרת פרויקט "וידקטיקה" ובסביבות התפתחות מקצועיות דוגמת "פטל".
The course: "Issues in Science Teaching: Curricular Development Considerations" will be based on the constructivist paradigm in teaching according to which the learner (teacher and student alike) is the constructor of one's own knowledge. The course plan will be based on the notion that teachers are the best developers of their own teaching sequencing, who can use research to improve their work.
Therefore, the course goal is to provide participants with tools to carry out curricular considerations in the development of instructional actions from the level of the individual activity, through the lesson to a complete teaching module. Participants will also learn about curricular considerations in designing a curriculum at the national level.
During the course, participants will exercise curricular judgments in the development of instructional sequences according to various approaches and their combinations: the pedagogical-didactic approach, the theoretical approach, the empirical approach, the discovery approach, the personalized teaching approach and more.
The participants will use previously designed teaching materials and experiment with their adoption, adaption, development and implementation in their own classrooms. Participants will bring to the course plenary the results of the experiments they have conducted in their classrooms.
The content that participants will use will be selected from a six-year teaching perspective, emphasizing the relationship between conceptual thinking and its connection to mathematical thinking patterns and constructs.
The course plan will be based on teachers-teachers' and teachers-experts' collaboration in the development of learning materials and the analysis of the results of their implementation. For this purpose, tools developed within the "V-dactics" and PETEL projects will be used.