Course Identification

Physics module: Issues in Science Education: Considerations in Curricular Development
20206212

Lecturers and Teaching Assistants

Prof. Bat-Sheva Eylon, Prof. Yaron Lehavi
Dr. Asaf Bar-Yosef, Dr. Michal Walter (Shevach)

Course Schedule and Location

2020
Second Semester
Thursday, 11:15 - 13:00, Weissman, Seminar Rm B
23/04/2020

Field of Study, Course Type and Credit Points

Science Teaching (non thesis MSc Track): Lecture; Obligatory; Regular; 2.50 points

Comments

יועבר בזום החל מה-19 באפריל.

Prerequisites

No

Restrictions

30

Language of Instruction

Hebrew

Attendance and participation

Obligatory

Grade Type

Numerical (out of 100)

Grade Breakdown (in %)

10%
30%
20%
40%

Evaluation Type

Final assignment

Scheduled date 1

N/A
N/A
-
N/A

Estimated Weekly Independent Workload (in hours)

N/A

Syllabus

הקורס: "סוגיות בהוראת המדעים: שיקולים בפיתוח קוריקולרי" יתבסס על הפרדיגמה הקונסטרוקטיביסטית בהוראה לפיה הלומד (מורה כתלמיד) הוא הגורם המבנה את הידע של עצמו. תכנית הקורס תהא מבוססת על התפיסה לפיה מורים הם המפתחים הטובים ביותר של מהלכי ההוראה שלהם, שיכולים לעשות שימוש במחקר כדי להשביח את עבודתם.  

לפיכך, מטרת הקורס היא לתת בידי משתתפיו כלים לביצוע שיקולים קוריקולריים בפיתוח של מהלכי הוראה מרמת הפעילות הבודדת, דרך השיעור ועד למבנית הוראה שלמה. כמו כן, ילמדו המשתתפים על שיקולי דעת בבניית קוריקולום ברמת מערכת החינוך כולה.   

במהלך הקורס יתנסו המשתתפים בהפעלת שיקולי דעת קוריקולריים בפיתוח מהלכי הוראה בגישות שונות ובשילובים ביניהן: הגישה הפדגוגית-דידקטית, הגישה העיונית, הגישה האמפירית, גישת הגילוי גישת ההוראה המותאמת אישית ועוד.   

במסגרת הקורס נצייד את המשתתפים בחומרי הוראה ראשוניים באיכות גבוהה ונאפשר להם להתנסות באימוצם, פיתוחם והטמעתם בכיתותיהם. המשתתפים יביאו אל מליאת הקורס את תוצאות הניסויים שיערכו בכיתותיהם. 

התכנים בהם יתנסו המשתתפים ייבחרו מתוך זווית ראיה שש-שנתית ומתוך שימת דגש על הקשר בין חשיבה מושגית לבין חיבורה לתבניות חשיבה מתמטיות. 

אופן העבודה בקורס יהיה מבוסס על שיתוף בין מורים ובינם לבין מומחים בפיתוח חומרי למידה ובתוצאות ההתנסות בהטמעתם. לצורך כך ייעשה שימוש בכלים ובאתר שפותחו במסגרת פרויקט "וידקטיקה" ובסביבות התפתחות מקצועיות דוגמת "פטל". 

The course: "Issues in Science Teaching: Curricular Development Considerations" will be based on the constructivist paradigm in teaching according to which the learner (teacher and student alike) is the constructor of one's own knowledge. The course plan will be based on the notion that teachers are the best developers of their own teaching sequencing, who can use research to improve their work. 

Therefore, the course goal is to provide participants with tools to carry out curricular considerations in the development of instructional actions from the level of the individual activity, through the lesson to a complete teaching module. Participants will also learn about curricular considerations in designing a curriculum at the national level.   

During the course, participants will exercise curricular judgments in the development of instructional sequences according to various approaches and their combinations: the pedagogical-didactic approach, the theoretical approach, the empirical approach, the discovery approach, the personalized teaching approach and more.  

The participants will use previously designed teaching materials and experiment with their adoption, adaption, development and implementation in their own classrooms. Participants will bring to the course plenary the results of the experiments they have conducted in their classrooms.  

The content that participants will use will be selected from a six-year teaching perspective, emphasizing the relationship between conceptual thinking and its connection to mathematical thinking patterns and constructs.  

The course plan will be based on teachers-teachers' and teachers-experts' collaboration in the development of learning materials and the analysis of the results of their implementation. For this purpose, tools developed within the "V-dactics" and PETEL projects will be used. 

Learning Outcomes

עם סיום הקורס המשתתפים: 

  1. יגלו בקיאות בעקרונות של פיתוח קוריקולרי ובהפעלת שיקולי דעת ביישומם 
  2.  ידעו להעריך את שיקולי הדעת הקוריקולריים שעומדים בבסיסם של מהלכי הוראה 
  3.  ידעו כיצד אפשר לנהל שיח עם עמיתים המיועד לתמוך בהתפתחותם המקצועית של הנוטלים חלק בו. 
  4.  יוכלו להפגין את הפעלת שיקולי הדעת שלהם בבניית מהלכי הוראה משלהם. 

At the end of the course the participants will:  

  1. Be able to demonstrate proficiency in employing the principles of curricular development and exercising a discretion in applying them.  
  2.  Know how to evaluate curricular considerations that underpin instructional processes  
  3. Know how to take part in a peer-to- peer discourse designed to support their professional development of those who participate in it.  
  4. Be able to demonstrate their discretion in designing their own teaching practices. 

Reading List

N/A

Website

N/A