ברונר, ג'. ס. (1965). תהליך החינוך, הוצאת יחדיו, תל אביב עמ' 26-38
Brownell, W.A. (1947). The place of meaning in the teaching of arithmetic,
Elementary School Journal, 47, 256-65. Reprinted in T. P. Carpenter, J. A.
Dossey, J. L. Koehler (Eds.), Classics in mathematics education research
)pp. 9-14), 2004.
ארלוונגר, ס. ה. (1973). המושגים של בני על כללים ותשובות במתמטיקה (תכנית
IPI). פורסם במקור: Erlwanger, S. H. (1973). Benny's conception of rules and
answers in IPI mathematics. The Journal of Children's Mathematical Behavior,
1(2), pp. 2-26.
פויה, ג. (1956). כיצד פותרין? הוצאת "אוצר המורה" (עמ' 4-32).
Schoenfeld, A. H. (1985). Mathematical problem solving (pp. 11-45).
Clement, J. (1982). Algebra word problem solutions: thought processes underlying a common misconception, Journal for Research in Mathematics Education 13, 16?30.
סקמפ, ר. (2002). הבנה רלציונית והבנה אינסטרומנטלית, , עיונים בחינוך מתמטי, בעריכת גילי שמאע, האוניברסיטה הפתוחה, עמ. 73-84.
ארנה יאקל ופול קוב (2002), נורמות סוציו-מתמטיות, הצגת טיעונים ועצמאות במתמטיקה, עיונים בחינוך מתמטי, בעריכת גילי שמאע, אוניברסיטה הפתוחה, עמ. 207-229.
Lampert, M.(1990). When the problem is not the question and the solution is not the answer: Mathematical knowing and teaching, American Educational Research Journal, Vol. 27, No. 1, 29?63.