Course Identification

Movement, Science, and Learning
20195111

Lecturers and Teaching Assistants

Dr. Roni Zohar
N/A

Course Schedule and Location

2019
First Semester
Monday, 09:00 - 10:30
05/11/2018

Field of Study, Course Type and Credit Points

Science Teaching: Lecture; Elective; 2.00 points

Comments

The course will include movement experiences alongside lectures
מיקום הקורס- המאיץ
The course will take place in Musher lab2 on the dates:
5.11.18
17.12.18
4.2.18

Prerequisites

No

Restrictions

15

Language of Instruction

Hebrew

Attendance and participation

Required in at least 80% of the lectures

Grade Type

Numerical (out of 100)

Grade Breakdown (in %)

50%
40%
10%

Evaluation Type

Final assignment

Scheduled date 1

01/03/2019
N/A
-
N/A

Estimated Weekly Independent Workload (in hours)

1

Syllabus

 5.11      Embodiment and Enactivism

12.11     Embodied pedagogy; Feldenkrais & improvisation 

19.11     Embodied pedagogy:Balance

26.11     Embodied pedagogy:Balance  

3.12      Embodied pedagogy:Balance  -  creativity  and  research findings

10.12    Embodied pedagogy: States of matter @ DNA

17.12    Embodied pedagogy: Circular motion & angles

24.12    Embodied pedagogy: Circular motion - creativity and research findings

31.12    Embodied pedagogy: Forces;Gravity 

7.1        Embodied pedagogy: Forces and third law of Newton

14.1      Brain exercises & relaxation

21.1      How to build a lesson based on embodied pedagogy :Group work

28.1      Summary & Presentation of students

4.2       Summary & Presentation of students

 

 

Learning Outcomes

Upon successful completion of this course students should be able to:

Use acquired tools for integrating movement and creativity in teaching and to understand how movement affects learning processes, particularly in learning scientific concepts.

Reading List

זהר רוני, "שילוב תנועה וידע מחול בהוראת הפיזיקה", מחול עכשו, גליון 28 (8.2015).

זהר רוני, " יצירתיות וקוגניציה בלמידה מעוגנת גוף של מושגים בפיזיקה", מחול עכשו גיליון 32 ( 9.2017)

 

Zohar R, Bagno E, Eylon B, Abrahamson D. ( 2017). Motor Skills, Creativity, and Cognition in Learning Physics Concepts, FNRE volume 7 issue 3.

אלה שובל, "הקשר בין פעילויות לימוד תוך כדי תנועה לבין שיפור בהישגים לימודיים בנושא זוויות", דפים, גיליון מס  ,47 'תשס"ט, ע"ע 185-211

:מדעי המוח ויוגה

Movement-based embodied contemplative practices: Definitions and paradigms.

Laura Schmalzl, Mardi A Crane-Godreau and Peter Payne,

fronties in Human Neuroscience, 2014

 

:מושג האנרגיה ותאטרון

Energy In Action: The Construction Of Physics Ideas In Multiple Modes.

Eleanor W.Close, Hunter  G.Close, Sarah B.McKagan, Rachel E. Scherr

Physics Education Research Conference, 2010

 

: שילוב דרמה בהוראת מדעים

Atom Surprise: Using Theatre in Primary Science Education

Ran Peleg, Ayelet Baram-Tsabari

Journal of Science Education and Technology, 2011

:קריאת רשות ,ספרים

  1. ד"ר אלה שובל, 'נעים ולומדים, תנועת הגוף ותרומתה ללמידה' הוצאת ספרים "אח" בע"מ
  2. קרלה הנפורד, 'חוכמה ותנועה, ' הוצאת נמרוד
  3.                צופיה נהרין, 'הזמנה למחול, תהליכי יצירה בתנועה', הוצאת ספרים "אח" בע"מ

אתרים/ כתבות ברשת

1. הוראת ביולוגיה ותנועה  -http://sciencechoreography.wesleyan.edu  /

2. תרגילי מוח - http://braingym-forlife.co.il/?page_id=21

3.  על אימפרוביזציה בתנועה כמדיטציה - http://www.nomind.co.il/article.aspx?id=1244

4.  פרופ' דור אברהמסון, חוקר בתחום ה-embodiment  והוראת המתימתיקה 

http://edrl.berkeley.edu/

5. שיטת פלדנקרייז- http://www.feldenkrais-israel.org/ 

6.  תנודע/פרויקט מדענים ורקדנים במכון ויצמן- http://www.tnuda.com/

7. רן פלג מדבר על שילוב תיאטרון בשעורי מדעים-https://www.youtube.com/watch?v=soqnBdPOwoo

8. 'האתרים שמסדרים לסטודנטים את החיים'http://finance.walla.co.il/item/2746615?source=walla_best_sites&partner=outbrain

Website

N/A