Course Identification

Integrative Approaches in the Humanities
20215041

Lecturers and Teaching Assistants

Dr. Nadav Berman Shifman
N/A

Course Schedule and Location

2021
First Semester
Thursday, 14:30 - 16:00
29/10/2020

Field of Study, Course Type and Credit Points

Science Teaching: Lecture; Elective; Regular; 2.00 points

Comments

N/A

Prerequisites

No

Restrictions

15

Language of Instruction

Hebrew

Attendance and participation

Required in at least 80% of the lectures

Grade Type

Numerical (out of 100)

Grade Breakdown (in %)

60%
40%

Evaluation Type

Seminar

Scheduled date 1

N/A
N/A
-
N/A

Estimated Weekly Independent Workload (in hours)

3

Syllabus

Course Description

In the modern world, and consequentially in the mind of the average school student, the Cartesian dualist paradigm is dominant: spirit and matter, psyche and body, are typically perceived as incompatible opposites, or at some tension. The prototypical socio-intellectual outcome of the Cartesian paradigm is a conception of nature as lacking any redundancy or as disenchanted, and a reductionist approach toward nature, animals, and humans. This course aims to provide to its students an elaborated consideration of anti-Cartesian holistic theoretical approaches, to promote the development of integrative approaches concerning the relationship between the sciences and the Humanities. To do so, we discuss key concepts which underlie integrative (or pragmatist) nature-friendly approaches: non-reductionist and holistic approaches to ontological, anthropological, and epistemological topics and issues. We shall also make clear the educational import of the concepts and ideas we discuss.

 

Course Units

 

Unit 1: The Modern Context – Contextualizing the Modern

1. Science and the Humanities: A Bird’s Eye Introduction

2. The Early Modern World-Order and Its Discontents: Between Realism and Nominalism

3. The 19th Century Turn and the Creation of the Disenchanted World

4. Is Ontology a ‘Zero-sum Game’?

5. Students’ seminars

 

Unit 2: Pragmatist Integrative Approaches to the Sciences and the Humanities

6. Integrative (but open-ended) Ontology: Between Determinacy, Possibility, and Contingency

7. Integrative (but non-deterministic) Anthropology: Wholistic Body-Mind Theories

8. Integrative (but non-reductionist) Epistemology: Holism in Philosophy and the Social Sciences

9. Pragmatist Ethics: Fallibilistic Fact-Value Entanglements in Science and Ethics

10. Students’ seminars

 

Unit 3: Science, the Human, and the World: Some Ethical Questions Reconsidered

11. The Human and the Environment: 'Speciesism' or Ethics of Responsibility?

12. The Human and the Humane: Between the Bestial and the Digital

13. Unity and Difference in the Concept of the Human: Science, Ethics, and the Case of Racism

14. Students’ seminars; Course summary

 

Learning Outcomes

Learning Outcomes

Successful learning will include an understanding of the main complications in the modern views of nature and the human creature; an understanding of the difference between competing philosophical models of reasoning about the structure of reality (monism, dualism, integration); an ability to discuss the contribution of pragmatic approaches to the Humanities and their relevance for environmentalist matters; and an ability to delineate the way in which metaphysical concepts are entangled with naturalistic ones.

Reading List

Main Reading List

Page specification of the books mentioned below and recommendations for additional reading will be given in the 1st class of the course.

 

שמואל סמבורסקי, חוקות שמים וארץ: הקוסמוס של היוונים, מוסד ביאליק, ירושלים תשמ"ז

פיקו דלה-מירנדולה, נאום על כבוד האדם, מלטינית: ג. שילוני, כרמל, ירושלים תשנ"א

עדי אופיר, 'מדעי הרוח', מחברות לפילוסופיה קונטיננטלית, עורכת רונית פלג, רסלינג, תל-אביב 2017, עמ' 39-17

אביהו זכאי, הסרת הקסם מהעולם: דת ומדע בראשית העת החדשה, רסלינג, תל-אביב, 2018 

רנה דקארט, הגיונות מטפיזיים, השגות ותשובות, מצרפתית: י. אור, א. טיר-אפלרויט וא. יקירה, מאגנס, ירושלים תשע"ה

Selections from Luther, Bacon, and Spinoza

Michael Allen Gillespie, The Theological Origins of Modernity, Chicago University Press 2008

Charles Taylor, Sources of the Self: The Making of Modern Identity, Harvard University Press 1989

סרן קירקגור, מה יגידו שושני השדה, מדנית: מ. איתן, רסלינג, תל-אביב 2009

אלבר קאמי, המיתוס של סיזיפוס, מצרפתית: צ. ארד, עם עובד, תל אביב 2000

הנס יונס, 'הגנוסיס והניהיליזם המודרני', בתוך גנוסטיקה, תרגום י. כהנא, רסלינג, תל-אביב 2017, עמ' 241—286

רנה דקרט, רגשות הנפש, מצרפתית: ע. בסוק, עריכה מדעית: ר. חן-מוריס, רסלינג, תל-אביב 2007

William James, The Principles of Psychology, vol. 1, New York: Henry Holt 1890

Hans Jonas, The Phenomenon of Life: Toward a Philosophical Biology, New York: Harper and Row 1966

Leon Kass, Toward a More Natural Science: Biology and Human Affairs, New York: Free Press 1985

יוחאי עתריה, לא על המוח לבדו: תודעה, גוף, עולם, מאגנס, ירושלים 2019

Charles S. Peirce, “Some Consequences of Four Incapacities”, Journal of Speculative Philosophy 2 (1868), pp. 140-157

וילארד ון אורמן קווין, 'שתי דוגמות לאמפיריציזם', מאנגלית: ע. בילצקי וע. מטר, מטפורה 4 (1996), עמ' 41—55

Israel Scheffler, Four Pragmatists: A Critical Introduction to Peirce, James, Mead, and Dewey, London: Humanities Press 1974

Hilary Putnam, The Collapse of the Fact/Value Dichotomy and other Essays, Harvard University Press 2002

Cheryl Misak, “Peirce, Kant, and Why We Must Assume”, Pragmatism, Kant, and Transcendental Philosophy, ed. G. Gava and R. Stern, Routledge: New York 2016, pp. 85-93

פראנס דה-ואל, עד כמה החיות חכמות? והאם אנחנו חכמים מספיק להבין זאת?, מאנגלית: נ. לפידות, מודן, תל-אביב 2017

Peter Singer, Animal Liberation: A New Ethics for Our Treatment of Animals (New York: Harper Collins 1975)

Shelly Kagan, “What’s Wrong with Speciesism?”, Journal of Applied Philosophy 33:1 (2016), pp. 1-21

John R. Searle, “Minds, Machines, and Programs”, The Behavioral and Brain Sciences 3 (1980), pp. 417-57

David Chalmers, “Facing Up to the Problem of Consciousness”, Journal of Consciousness Studies 2 (1995), pp. 200-219

Robert Sussman, The Myth of Race: The Troubling Persistence of an Unscientific Idea, Cambridge: Harvard University Press 2016

יהודה שנהב ויוסי יונה, 'מבוא: גזענות מהי?', בתוך גזענות בישראל, עורכים י. שנהב וי. יונה, הקיבוץ המאוחד, תל-אביב 2008, עמ' 13—46

לודויג ויטגנשטיין, על הוודאות, מגרמנית: ע. אולמן מרגלית, הוצאת כתר, ירושלים 1986

John Dewey, Reconstruction in Philosophy, Boston: Beacon Press 1948

Hanan A. Alexander, Reimagining Liberal Education: Affiliation and Inquiry in Democratic Schooling, London: Bloomsbury 2015

מרתה נוסבאום, לא למטרות רווח: מדוע הדמוקרטיה זקוקה למדעי הרוח, מאנגלית: ש. בק, הקיבוץ המאוחד, תל-אביב 2017

Website

N/A