Course Identification

Educational psychology
20225032

Lecturers and Teaching Assistants

Dr. Yoram Cohen
N/A

Course Schedule and Location

2022
Second Semester
Thursday, 09:00 - 10:30, WSoS, Rm 1
31/03/2022
19/08/2022

Field of Study, Course Type and Credit Points

Science Teaching -Teaching Certificate: Lecture; Obligatory; Regular; 0.00 points

Comments

N/A

Prerequisites

No

Restrictions

25

Language of Instruction

Hebrew

Attendance and participation

Required in at least 80% of the lectures

Grade Type

Pass / Fail

Grade Breakdown (in %)

20%
10%
70%

Evaluation Type

Final assignment

Scheduled date 1

N/A
N/A
-
N/A

Estimated Weekly Independent Workload (in hours)

2

Syllabus

The course aims to expand knowledge and insights in educational and developmental psychology needed for teaching. The course provides a broad overview of the field with emphasis on the following topics:

  1. Domains of interest in educational psychology
  2. Developmental psychology theories of children in different domains and their role in school functioning
  3. Different approaches in developmental psychology
  4. Social processes in the classroom
  5. Adolescence

Learning Outcomes

Upon successful completion of the course- students should be able to:

  1. Demonstrate understanding of theories of adolescence and acquisition of ability of implementation this knowledge.

Reading List

  1. מאור, ד. ודטל, ל. קופצים כתה: סיפור הצלחה חינוכי. עיתון "הארץ" מתאריך 08.07.2013.
  2. סולברג, ש. (2007) פסיכולוגיה של הילד והמתבגר. פרק 2: גישות תאורטיות בפסיכולוגיה התפתחותית, עמ' 44-62.
  3. Carver, C.S. & Scheier, M.F. (2012) Perspectives on Personality. Seventh Edition. Chapter 9: Psychsocial Theories. Pp 211-220.
  4. מוס, ר. א. (1988) תיאוריות על גיל ההתבגרות. פרק 4: המסקנות המשתמעות מן התיאוריה של אריקסון על התפתחות הזהות, עמ' 80-89. ספרית הפועלים, תל-אביב.
  5. מוס, ר. א. (1988) תאוריות על גיל ההתבגרות. פרק 5: הפרוש הפסיכואנליטי המודרני של פיטר בלוס לגיל ההתבגרות, עמ' 111-128. ספרית הפועלים, תל-אביב.
  6. מוס, ר. א. (1988) תאוריות על גיל ההתבגרות. פרק 10: התיאוריה הקוגניטיבית של ז'אן פיאג'ה על גיל ההתבגרות, עמ' 181-205. ספרית הפועלים, תל-אביב.
  7. מוס, ר. א. (1988) תאוריות על גיל ההתבגרות. פרק 12: הכרה חברתית, חלק 1: התיאוריה של סילמן על נטילת תפקיד. עמ' 229-254. פרק 13: הכרה חברתית, חלק 2: התיאוריה של דיויד אלקינד על אגוצנטריות ההתבגרות, עמ' 255-270. ספרית הפועלים, תל-אביב.
  8. מוס, ר. א. (1988) תאוריות על גיל ההתבגרות. פרק 11: הגישה ההתפתחותית קוגניטיבית של לורנס קוהלברג למוסריות המתבגר, עמ' 211-228. ספרית הפועלים, תל-אביב.
  9. Offer, D. & Schonert-Reichl, K. A. (1992) Debunking the myths of adolescence: finding from recent research. J. Am. Acad. Child Psychiatry, 31:6, November 1992 Adolesc.
  10. רובינסון, ק. (2011, 2013) לצאת מהקווים, סודות החשיבה היצרתית. פרק 2: לנוכח המהפכה, עמ' 33-60.
  11. מוניץ, ח. (2010) פרקים נבחרים בפסיכיאטריה. פרק 2: תיאוריות האישיות, עמ' 73-77. הוצאת דיונון, תל-אביב.
  12. Carver, C.S. & Scheier, M.F. (2012) Perspectives on Personality. Seventh Edition. Chapter 9: Psychsocial Theories. Pp 203-210.
  13. סולברג, ש. (2007) פסיכולוגיה של הילד והמתבגר. פרק 9: תקופת בית הספר: ההתפתחות הגופנית הקוגניטיבית, עמ' 271-279.
  14. בירן, ח. (2012) מיכל ומוכל לפי ביון. בתוך: שיחות-כרך כ"ז, חוב' מס'1, דצמבר 2012. עמ' 76-80.

Website

N/A