Course Identification
Educational psychology
Lecturers and Teaching Assistants
Dr. Yoram Cohen
Course Schedule and Location
Second Semester
Thursday, 09:00 - 10:30, WSoS, Rm 1
31/03/2022
Field of Study, Course Type and Credit Points
Science Teaching -Teaching Certificate: Lecture; Obligatory; Regular; 0.00 points
Attendance and participation
Required in at least 80% of the lectures
Estimated Weekly Independent Workload (in hours)
Syllabus
The course aims to expand knowledge and insights in educational and developmental psychology needed for teaching. The course provides a broad overview of the field with emphasis on the following topics:
- Domains of interest in educational psychology
- Developmental psychology theories of children in different domains and their role in school functioning
- Different approaches in developmental psychology
- Social processes in the classroom
- Adolescence
Learning Outcomes
Upon successful completion of the course- students should be able to:
- Demonstrate understanding of theories of adolescence and acquisition of ability of implementation this knowledge.
Reading List
- מאור, ד. ודטל, ל. קופצים כתה: סיפור הצלחה חינוכי. עיתון "הארץ" מתאריך 08.07.2013.
- סולברג, ש. (2007) פסיכולוגיה של הילד והמתבגר. פרק 2: גישות תאורטיות בפסיכולוגיה התפתחותית, עמ' 44-62.
- Carver, C.S. & Scheier, M.F. (2012) Perspectives on Personality. Seventh Edition. Chapter 9: Psychsocial Theories. Pp 211-220.
- מוס, ר. א. (1988) תיאוריות על גיל ההתבגרות. פרק 4: המסקנות המשתמעות מן התיאוריה של אריקסון על התפתחות הזהות, עמ' 80-89. ספרית הפועלים, תל-אביב.
- מוס, ר. א. (1988) תאוריות על גיל ההתבגרות. פרק 5: הפרוש הפסיכואנליטי המודרני של פיטר בלוס לגיל ההתבגרות, עמ' 111-128. ספרית הפועלים, תל-אביב.
- מוס, ר. א. (1988) תאוריות על גיל ההתבגרות. פרק 10: התיאוריה הקוגניטיבית של ז'אן פיאג'ה על גיל ההתבגרות, עמ' 181-205. ספרית הפועלים, תל-אביב.
- מוס, ר. א. (1988) תאוריות על גיל ההתבגרות. פרק 12: הכרה חברתית, חלק 1: התיאוריה של סילמן על נטילת תפקיד. עמ' 229-254. פרק 13: הכרה חברתית, חלק 2: התיאוריה של דיויד אלקינד על אגוצנטריות ההתבגרות, עמ' 255-270. ספרית הפועלים, תל-אביב.
- מוס, ר. א. (1988) תאוריות על גיל ההתבגרות. פרק 11: הגישה ההתפתחותית קוגניטיבית של לורנס קוהלברג למוסריות המתבגר, עמ' 211-228. ספרית הפועלים, תל-אביב.
- Offer, D. & Schonert-Reichl, K. A. (1992) Debunking the myths of adolescence: finding from recent research. J. Am. Acad. Child Psychiatry, 31:6, November 1992 Adolesc.
- רובינסון, ק. (2011, 2013) לצאת מהקווים, סודות החשיבה היצרתית. פרק 2: לנוכח המהפכה, עמ' 33-60.
- מוניץ, ח. (2010) פרקים נבחרים בפסיכיאטריה. פרק 2: תיאוריות האישיות, עמ' 73-77. הוצאת דיונון, תל-אביב.
- Carver, C.S. & Scheier, M.F. (2012) Perspectives on Personality. Seventh Edition. Chapter 9: Psychsocial Theories. Pp 203-210.
- סולברג, ש. (2007) פסיכולוגיה של הילד והמתבגר. פרק 9: תקופת בית הספר: ההתפתחות הגופנית הקוגניטיבית, עמ' 271-279.
- בירן, ח. (2012) מיכל ומוכל לפי ביון. בתוך: שיחות-כרך כ"ז, חוב' מס'1, דצמבר 2012. עמ' 76-80.