קהל היעד
תכנית רוטשילד [תואר שני בהוראת המדעים], מדרשת פיינברג מכון וייצמן
רציונל
הכתיבה המדעית מהווה חלק מן האוריינות האקדמית הנדרשת מסטודנטים הלומדים לתואר אקדמי והנדרשים לבצע עבודה תיאורטית או מחקרית במסגרת לימודיהם. לסגנון כתיבה מדעי מאפיינים המתבטאים בתכנים עצמם ובשאלות המחקר, בסגנון הלשוני, במבנה הטקסט או העבודה, בתפקיד פרקי העבודה, באופני הצגת המידע לסוגיו וכן בכל הקשור לאיתור מקורות, שימוש בהם ואופן רישומם בטקסט. המחקר המדע אינו יכול להתקיים ללא הכתיבה המדעית שכן זו מאפשרת את הדיווח על הממצאים ואת הדיון בהם עם הקהילה המדעית. הכרות עם הטקסט המדעי ואימוץ המאפיינים של הכתיבה המדעית הכרחייםדרכי הוראה ולמידה
הקורס מקוון, בלמידה מרחוק – א-סינכרונית ברובה, וכולל מפגשים סינכרוניים ב.
אתר הקורס (במודל) מחולק ליחידות נושאיות (מפורטות בהמשך) שבכל אחת מהן יש:
הרצאה/מצגת
הסבר מילולי והרצאה מוקלטת (בזום) או מצגת בלבד להסבר על הנושא
תרגילים
לתרגול ולהתנסות. יש חובת הגשה של התרגילים ולא ניתן להתקדם מבלי להגישם. מועדי ההגשה המפורטים בטבלה להלן מתייחסים למועד הסופי. ניתן להגיש לפני כן. תרגילים סגורים ייבדקו אוטומטית (צפייה בציונים תתאפשר לאחר שיחלוף מועד ההגשה); התרגילים הפתוחים לא ייבדקו באופן מפורט עם ציון;
משאבים ופעילויות נוספות
בכל יחידה מצורפים הסברים, דוגמאות ומשחקים ללמידה ולהתנסות א-סינכרונית.
מטלה סופית בקורס
הגשת "שלד" של עבודת מחקר בנושא נבחר . יש להגדיר שאלת מחקר בתחום של הוראת המדעים, להציג מבוא קצר, כותרות לרקע התאורטי, כותרות לפרקי העבודה; ברקע התאורטי יש לכתוב באחד הפרקים 2-3 פסקאות המבוססות על מקורות (לפחות שלושה); ביבליוגרפיה.
מפרט נושאי הקורס, מועדים ומפגשים
נושא
|
מושגים
|
תרגילים
|
מועד הגשה
|
הרצאת פתיחה, הכרות עם נושאי הקורס ואופן הלמידה; מפגש סינכרוני
|
1. הטקסט המדעי
|
מאפייני הכתיבה המדעית האקדמית, רעיון מרכזי ומילות מפתח
|
תר1: מסגנון סיפורי לטקסט אקדמי
|
|
2. מיזוג בין מקורות
|
ממזגים בין מקורות שונים לכדי טקסט מגובש ואחיד
|
תר2: מיזוג בין מקורות
|
|
3. איתור ורישום מקורות
|
איתור מקורות אקדמיים ראויים וכיצד יש לאזכר אותם ולהתייחס אליהם בעבודה
|
תר3: מבחן רישום מקורות
|
|
4. שאלת מחקר
|
ניסוח שאלת מחקר בתחום של הוראת המדעים
|
תר4: ניסוח שאלת מחקר
|
|
5. עבודה מדעית – סוגים ומבנה
|
סוגי עבודות ומאמרים מדעיים; מבנה העבודה המחקרית ומה התפקיד של פרקיה
|
תר5: התאמה בין טקסט לפרק בעבודה המחקרית
|
|
עבודה מחקרית ושימוש מושכל ב-וורד לעיצוב, עריכה וכתיבה; מפגש זום סינכרוני 19.9 בשעה 18:00
|
6. הצגת המידע
|
רציפות וקישוריות, האופנים השונים להצגת מידע בטקסט מדעי
|
תר6: הצגת מידע מדעי
|
|
7. עבודה ב-וורד וביישומי אופיס
|
דרישות עיצוביות ועריכה; שימוש מושכל בכלים ממוחשבים לארגון, לעריכה ולכתיבה של עבודה מדעית
|
מטלה סופית: שלד לעבודה מחקרית
|
|